reklama

Môj pôrod (len) s pôrodnou asistentkou

Pôrod znamená pre mňa veľmi osobný a hlboký zážitok, pri ktorom žena naplní jedno zo svojich najzákladnejších poslaní. Tak som pristupovala aj k svojim pôrodom. Veľmi som si verila a veľmi som túžila zvládnuť pôrod vlastnými silami s podporujúcimi a láskavými sprievodcami - s manželom a odborným dohľadom v podobe skúsenej ženy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (46)
Pôrodná poloha v ľahu na boku
Pôrodná poloha v ľahu na boku (zdroj: Ľ. Lapšanská (http://tehotenstvo.rodinka.sk/index.php?id=72857))

Môj prvý pôrod v pôrodnici na Zochovej v Bratislave v roku 2003 bol fajn, ale ako prvorodička som nemala šancu niektoré veci predpokladať, spracovať ich a pripraviť sa na ne. Pri druhom pôrode v roku 2006 som už presnejšie vedela, čo a ako mám žiadať, na čo a na koho sa môžem spoliehať. Ideálny mi pripadal pôrod v domácom prostredí so skúsenou pôrodnou asistentkou, čo sa ale na Slovensku ťažko realizuje a ani moje najbližšie okolie nedokázalo podporiť tento môj úmysel. Nakoniec sa okolnosti vyvinuli tak, že som porodila v najbližšej pôrodnici (vo fakultnej nemocnici na Antolskej v Bratislave), ale nie celkom klasicky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do pôrodnice som prišla skoro ráno už s poriadne rozbehnutým pôrodom. Dovtedy som v pohodlí domova, pri sviečke a voňavých olejoch pracovala spolu s kontrakciami na narodení môjho dieťatka. Bola to celkom fuška, ale psychicky som bola v najväčšej pohode. Až keď mi bolo úplne jasné, že pôrod doma sa konať nebude, odišla som do pôrodnice, v ktorej som už v predstihu dala príslušným zdravotníkom na vedomie moje individuálne požiadavky pre pôrod tzv. pôrodný plán. Hneď pri príjme na pôrodnicu mi „padla do oka" jedna pôrodná asistentka (Dipl. PA Gabika Némethová) a spýtala som sa jej, či by mi bola ochotná sama asistovať pri pôrode. Súhlasila. Oznámila som to medzi kontrakciami službukonajúcej lekárke (MUDr. Maľová) a tá vypísala pre pôrodnú asistentku poverenie. (Z naštudovaných dokumentov som vedela, že pôrodná asistentka môže po poverení lekárom sama odvádzať fyziologický pôrod a v prípade potreby privolá lekára.) Odvtedy sa o mňa starala „moja" pôrodná asistentka. Bolo to presne tak, ako som si predstavovala. Na mňa s dieťatkom dohliadala v nevyhnutnej miere, nijako môj pôrod neriešila a nezasahovala doň. Poradila, pomohla keď bolo treba alebo keď som ju poprosila o pomoc. Nechala mi s manželom súkromie v samostatnom pôrodnom boxe, prišla vždy so zaklopaním, akceptovala moje želania napísané v pôrodnom pláne. (Dokonca raz prišla so zvýrazňovačom a niečo si do toho môjho plánu zaznačovala ;-) ) Po spontánnom odtoku plodovej vody ma vyšetrila (krčok maternice bol už plne otvorený, ale tlaky som ešte nepociťovala) a pomohla mi uložiť sa na posteli na bok, pretože som cítila potrebu trochu si oddýchnuť. (Prirodzená mobilizácia síl pred "veľkým finále" - poznala som to už z prvého pôrodu.) Na môj popud išla zháňať pôrodný stolček, aby som ho mohla použiť, keď pocítim potrebu tlačiť. Nestihla však stolček priniesť, pretože ma tlaky „prepadli" tak intenzívne, že ledva ju stihol manžel zavolať. Napriek ideálnym podmienkam na pôrod v drepe, či kľaku (ako som si vysnívala ;-) ), som porodila tak, ako som bola - v ľahu na boku (len som zdvihla jednu nohu ako psík ;-) , viď ilustračné foto). Narodila sa štvorkilogramová Kamilka. Po necelých 2 hodinách v pôrodnici, 6 hodín od prvej kontrakcie, ktorá ma zobudila a vyhnala z postele. Bez akéhokoľvek medicínskeho zásahu. Bol pri mne manžel a pôrodná asistentka, ktorá dokázala byť po ruke, keby bolo treba pomôcť, zasiahnuť. Malinkú som dostala na bruško ešte s pupočníkom a celý čas po krátkom novorodeneckom ošetrení bola so mnou, mojkala som ju, dojčila. Pôrodná asistentka a novorodenecký personál sa na nás sem-tam prišli pozrieť. Lekárka-pôrodníčka ma po pôrode skontrolovala, dohliadla na pôrod placenty a ošetrila (1 „symbolický" steh na prirodzenú trhlinku hrádze).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak si niekto myslí, že som mala nejaké mimoriadne šťastie, tak ja si to nemyslím. Takto by vyzerala väčšina pôrodov, keby sme si my, ženy, viac verili a keby naše okolie (tým myslím aj pomáhajúcich zdravotníkov) dokázalo primerane podporiť a akceptovať prirodzené tempo a intenzitu nášho pôrodu. V konečnom dôsledku som ušetrila robotu lekárke, ktorá v tej službe pomohla na svet desiatim deťom a mala toho aj bezo mňa viac než dosť a pre seba a dieťatko som dostala asi najprirodzenejšiu starostlivosť, aká je v pôrodnici možná. Pôrod s pôrodnou asistentkou vrelo odporúčam každej žene.

Prajem pôrody, na ktoré budete s radosťou spomínať!

Martina Gregušová

Martina Gregušová

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

3-násobná matka, aktivistka za humanizáciu pôrodníctva ...okrem iného kockáčka, pomerne autonómna (a tým pádom komplikovaná), ale nadovšetko si ctiaca lásku, prirodzenosť a spravodlivosť Zoznam autorových rubrík:  Praktické veciSkúsenostiSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu